Wieczór andrzejkowy to wieczór pełen magii. Każdego z nas interesuje to, co go spotka w przyszłości. Dlatego chętnie bierzemy udział w andrzejkowych zabawach.
Scenariusz imprezy andrzejkowej
Opis metodyczny
Data : 29 listopada 2004r.
Temat zajęć : Andrzejkowe wróżby i zabawy
Założenia programowe ujęte w rocznym planie wychowawczym dla klasy 2c :
Cele ogólne: - Integracja zespołu klasowego ze środowiskiem rodzinnym ucznia. - Zachowanie dystansu do wróżb i przepowiedni. - Wyrabianie nawyku kulturalnego spędzania czasu wolnego.
Szczegółowe cele wychowawcze ( cele operacyjne ) : - Dziecko zna obrzędy andrzejkowe. - Chętnie uczestniczy we wspólnej zabawie. - Wie, jak zachowywać się w towarzystwie. - Przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw. - Potrafi kulturalnie spędzać czas wolny.
Forma organizacyjna : zbiorowa, indywidualna
Forma przedmiotowa : wychowanie przez działalność kulturalno – rozrywkową i zabawową
Metody wychowania : wpływu sytuacyjnego ( organizowanie doświadczeń wychowanka )
Metody pracy : według Cz. Kupisiewicza
- oparte na posługiwaniu się słowem ( słowne ) - oparte na działalności praktycznej ucznia
Zasady prowadzenia zajęć : atrakcyjności, przemienności
Środki realizacji : pogadanka, zabawa
Środki dydaktyczne : według Cz. Kupisiewicza
wzrokowe – plakat zapraszający do wspólnej zabawy ( zawierający następujące elementy : czarny kot, kapelusz, różdżka, klucz ), karteczki, miska i garnek z rozgrzanym woskiem, klucz, dwa tekturowe serca z imionami dziewczynek i chłopców, balony, kubki, buty, jabłka, noże, gałązka wiśni, słodkie nagrody.
słuchowe – urządzenia nagłaśniające, mikrofon
audio – wizualne – magnetofon
Szkic dekoracji : plakat zapraszający do wspólnej zabawy, kryształowy wazon w kształcie kuli ( podświetlony światłem latarki ), okolicznościowa gazetka, papierowe serduszka rozrzucone na białych obrusach.
Literatura przedmiotu :
„ Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasach I – III ” – DKW – 4014 – 166/ 99 Kupisiewicz Cz. Podstawy dydaktyki ogólnej. PWN, Warszawa 1988 Ogrodowska B. Krągły rok. WSiP, Warszawa 1996 Pracownia Metodyczna Krajoznawstwa i Turystyki przy MDK nr 1 Wróżby andrzejkowe. Bydgoszcz 1993
Przebieg imprezy :
I . Część wstępna
1 . Wszyscy siedzą w kole, wpatrzeni w kryształową kulę, światła zgaszone, w tle słychać nastrojową muzykę ( odgłosy burzy, deszczu ).
2. Nawiązanie do historii wróżb andrzejkowych.
Wzmianki o laniu wosku pochodzą z XIV wieku, lano też ołów ze starych okien kościelnych co symbolizowało trwały związek, nierozerwalne połączenie. Wosk pochodził z pracy pszczół, świętych stworzeń, a świece z prawdziwego wosku uświetniały uroczystości kościelne. Wosk lano także na Wigilię i Nowy Rok wróżąc co do przyszłego męża lub żony i co do pomyślności w nadchodzącym roku. Przelewanie wosku przez oczko klucza utrudnia, ale i wzmacnia wróżebną moc zabawy ( klucz symbolizuje tajemnicę, a także otwieranie m. in. nowego etapu życia ). Wyniki poznaje się oglądając woskowy twór albo jego cień na ścianie. Nie tylko dziewczęta zainteresowane były swoim przyszłym partnerem małżeńskim. Również kawalerowie chcieli to i owo wiedzieć o swoich przyszłych oblubienicach. Stąd wzięły się katarzynki, wróżby kawalerskie, odprawiane w wigilię św. Katarzyny, to jest 24 listopada. Nie były one tak popularne jak andrzejki i dziś niemal o nich zapomniano. Andrzejki to ogólna zabawa, ogólne wróżenie. Chłopcy, dziewczęta, młodzież i dzieci, bawią się w tym dniu wyśmienicie. I tylko oni lejąc wosk na wodę wiedzą, jakie z tym wiążą się nadzieje, ile w tym beztroskiej zabawy, a ile prawdziwej wiary w moc wróżby.
II . Część główna – zabawowa
1.Słodki poczęstunek i przeprowadzenie wróżb wspólnie z rodzicami i przedstawicielami mediów – Ekspress Bydgoski.
Wróżba 1 – lanie wosku
Przez klucz z dużym uchwytem lejemy wosk na wodę, a potem sprawdzamy pod światło, co się ułożyło. Jaki będzie przyszły mąż ( żona )? - figura geometryczna – zrównoważony, spokojny, łagodny - drzewo, las – lubi wieś, uczuciowy - skała, góra, bryła – gwałtowna, wybuchowa - rycerz, koń, wojsko – mąż wojskowy, zasadniczy charakter - pies, kot – dobry przyjaciel, szczery - warzywa, owoce – łakomy na słodycze, nerwowy - serce – myśli tylko o miłości, namiętny - torebka, damskie przedmioty – interesowny, trochę skąpy - domek, mebel – kocha rodzinę, lubi dom - kwiaty – zdolności artystyczne, wrażliwy
Wróżba 2 – serce
Wycinamy z kartonu duże serce. Z drugiej jego strony piszemy imiona chłopaków, dziewczyn. Teraz przekłuwamy igłą od strony czerwonej. Imię, które trafimy będzie nosił mąż lub żona. Jeżeli trafimy w puste miejsce na małżeństwo trzeba będzie trochę poczekać.
Wróżba 3 – buty
Zdejmujemy buty z lewej nogi, ustawiamy od okna do drzwi pojedynczo, jeden za drugim. Następnie przekładamy ostatni but z rzędu przed pierwszy but. Czyj but pierwszy przekroczy próg domu – temu spełni się pomyślane marzenie.
Wróżba 4 – kartki
Na 5 kartkach wypisujemy różne cechy charakteru, np. - miły, pogodny, leniwy – kocha gorąco, ale nietrwale - pesymista – uwodziciel - nieśmiały, słaby – lubi kocha dom - słodki, pomysłowy – w domu potrafi pokazać różki - marzyciel, idealista – uwielbia wszystkie dziewczyny Teraz każdy po kolei losuje po jednej kartce. Już wiecie, jaki będzie mąż lub żona?
Wróżba 5 – kubki
Kładziemy na stole pod kubkami różne przedmioty. Potem każdy losuje, czyli podnosi jeden kubek. Co pod nim znajdzie? Oto znaczenie : obrączka – małżeństwo różaniec – zakon chleb, klucze – dobrobyt cukier – dobre słodkie życie woda – panieńskie dziecko kwiatek, liść – staropanieństwo chusteczka – opłakane życie pieniądze – bogactwo
Wróżba 6 – litery
Z liter imienia i nazwiska sympatii tworzymy przymiotniki, które są nazwami cech charakteru. Czy taki właśnie jest ten, o którym myślisz i marzysz? Sprawdź!
Wróżba 7 - balony
Do każdego balonu wkładamy karteczki z nazwą zawodów i nadmuchujemy balony. Osoba, która wybierze balon i go przekłuje dowie się kim będzie jej wybranek lub wybranka.
( Wróżbę 1, 2, 7 przeprowadzono pod opieką dorosłych )
2. Przerwa na słodki poczęstunek oraz napoje.
3 . Zabawa andrzejkowa z udziałem zaproszonych gości ( wykonanie pamiątkowych zdjęć i zamieszczenie na łamach Ekspressu Bydgoskiego ).
III. Część podsumowująca
1.Andrzejkową zabawę kończy wychowawczyni słowami : „ Wręczę teraz każdemu gałązkę wiśni. Włóżcie ją w domu do wazonu, jeśli zakwitnie do Bożego Narodzenia, wszystkie wróżby spełnią się ”.
Opracowała Anna Górzyńska Nauczyciel kształcenia zintegrowanego Zespół Szkół nr 26 w Bydgoszczy
|